ZalogaG.pl :: Magazyn popkulturalny. M.in. gry komputerowe, muzyka, film i książka.


 r e k l a m a


Gry komputerowe

- Rozwiązanie gwiazdkowego konkursu cRPG
- Rozwiązanie konkursu "D-Day"
- Wstępniak: Karnawału czas

Zapowiedzi
- A Vampyre Story
- Act of War: Direct Action
- Close Combat: First to Fight
- Freedom Force vs. the Third Reich
- Garfield
- Gothic 3
- Imperial Glory
- KnightShift 2: Curse of Souls
- Neverwinter Nights 2
- Second Sight
- Sonic Heroes
- Stalingrad
- Survivor

Recenzje
- Gorky 02
- I-Ninja
- Incadia
- Legacy: Dark Shadows
- Sid Meier's Pirates!
- Terminator 3: Bunt Maszyn
- Tony Hawk’s Underground 2: World Destruction Tour
- Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie
- Zoo Tycoon 2

Exclusive
- „Niesprawiedliwy wizerunek” - Wywiad z Jackiem Piekarą
- Branżoliada

Picturama
- Area 51
- Earth 2160
- Star Wars Empire At War

Słoik z formaliną
- Anarchy Online




| Grzegorz "MartivaR" Ornoch

Gothic 3 (zapowiedź)


Gothic to jedna z lepszych gier cRPG ostatnich lat. Do tej pory ukazały się trzy odsłony, łącznie z dodatkiem do części drugiej (Noc Kruka). Twórcy natomiast szykują już dla nas to, co tygrysy lubią najbardziej – pełnoprawny sequel Gothica II!

 

Akcja trzeciej części umiejscowiona zostanie w momencie, gdy statek naszego bohatera dotarł do nieznanego lądu. Jak się potem okazuje, są to ziemie niegdyś podporządkowane królowi Rhobarowi II. Po przegranej bitwie z orkami poszczególne ziemie Myrthany – świata gry – zaczęły się buntować. My jako gracz przybywamy właśnie w momencie, gdy w krainie zaczyna się dziać nienajlepiej.

 

Myrthano, kochana (i wielka!) Myrthano!


Świat trzeciej części gry pozostanie ten sam. Wciąż będziemy podróżować po krainie o nazwie Myrthana. Pamiętacie Gothica II, gdzie obszar gry był iście imponujący? W przypadku najnowszej odsłony słowo imponujący wydaje się być nieco zbyt mało wyraziste. Wystarczy tylko napisać, że kraina w Gothica III będzie kilkakrotnie większa od tej znanej z „dwójki”! Wiele miejsc kojarzyć będziemy z poprzednich części, również niektóre postacie wydadzą się nam znajome (ujrzymy ponownie m.in. potężnego maga Xardasa).

 

Człowiek północy.
Człowiek północy.


Oczywiście pojawi się mnóstwo nowych terenów. O niektórych mogliśmy czytać w różnych pismach w częściach poprzednich, słuchać o nich opowieści. Niektóre natomiast to zupełnie nowe obszary, które poznamy dopiero w trzeciej odsłonie. Podczas gry dane nam będzie odwiedzić miedzy innymi królestwo Varrant, częściowo obleganie przez okrutnych orków. Zawędrujemy także do Southeren Isles (Wysp Południowych) oraz wielu innych, nieznanych jeszcze oczom graczy miejsc.


Jak już wiemy, każdy z obszarów składać się ma z kilku mniejszych części. Świat gry stanie się tym razem niezwykle zróżnicowanym i zachwycającym miejscem. Przygoda rozpościerać się będzie zarówno w pięknych, olśniewających zielenią lasach, jak i na mroźnych, zaśnieżonych górskich stokach i dolinach. Z biegiem czasu odwiedzimy również wszelkiego rodzaju bagniste tereny, gęste dżungle, a nawet obszary pokryte gorącym piaskiem pustyni.

 

Znów źle się dzieje, czas wkroczyć...


Nasza rola zacznie się w Gothicu III zaraz po porażce ludzi w walce z orkami. Ci ostatni przystąpili właśnie do oblężenia Varrantu. W krainie zaczyna źle się dziać. Coraz więcej ludzi buntuje się przeciwko swemu władcy, z polecenia książąt miasta odłączają się od obszarów Varrantu. Orkowie niosący ze sobą chaos usilnie szukają czegoś na obszarach obleganych przez nich miast. Nasza główna misja skupi się na rozwiązaniu owej zagadki. Będziemy musieli dowiedzieć się, co sprawiło agresję oraz czego orkowie szukają. Oczywiście dla zaprowadzenia porządku gracz zmuszony będzie do likwidacji okrutnych najeźdźców.

 

Pustynna osada nocą.
Pustynna osada nocą.


Jeśliby wierzyć zapewnieniom twórców gry, to możemy spodziewać się rozbudowanej i wielowątkowej fabuły. Nie zabraknie zwrotów akcji, a każda chwila dostarczać ma wrażeń.


Jak przystało na wysokiej klasy cRPG pojawi się dużo wątków pobocznych, zarówno tych istotniejszych dla głównego nurtu opowieści, jak i będących niejako ozdobnikami dla fabuły. Również interaktywność z postaciami niezależnymi zostanie znacznie poprawiona w stosunku do odsłon poprzednich. Tym razem rozmowy będą bardziej rozbudowane, a w każdej sytuacji znaleźć będziemy mogli kilka wyjść. Dzięki temu stanie się możliwe uzyskiwanie bardziej szczegółowych informacji od postaci.


Podobnie przedstawiają się zadania, jakie zostaną nam zlecone. Każde z nich możliwe będzie do wykonania na co najmniej kilka sposobów. Stanie się też możliwe „zaliczanie” questów zarówno walką, jak i sposobami znacznie bardziej dyplomatycznymi.

 

Co wygląda groźniej: ten pan, czy jego ostrza?
Co wygląda groźniej: ten pan, czy jego ostrza?


Tak jak w poprzednich „Gothikach”, tak i tu niemałą rolę odegra reputacja gracza. Ta zależeć ma tylko od nas i naszych poczynań w świecie gry. Za odciążanie świata od wszelakiego zła ludzie w pobliskich miastach będą życzliwi dla kierowanej przez nas postaci, stanie się on dla nich bohaterem. Twórcy nie zapomnieli jednak o tych graczach, którzy preferują bardziej „ostre” metody rozgrywki. Od naszych poczynań zależeć będzie także zakończenie gry.

 

Dobry silnik i w drogę!


Jak zapewne wiecie, dwie poprzednie części tworzone były w oparciu o ten sam engine. W przypadku najnowszej edycji gry sytuacja ta uległa zmianie. Programiści z Piranha Bytes postanowili wykorzystać mniej lub bardziej znany silnik Gamebryo. Wcześniej dał on szansę zaistnienia takim grom jak chociażby Morrowind, gdzie oprawa video była znakomita. W Gothicu III engine ten zostanie mocno zmodyfikowany oraz rozszerzony o nowe elementy. Na pewno ujrzymy pełną kompatybilność z technologią DirectX 9, co zapewni dynamiczne oświetlenie oraz widoki obfitujące w dziesiątki szczegółów.

Spore zmiany jakościowe dotkną również wizerunku postaci. Animowane one będą za pomocą specjalnego silnika EMotion FX 2, pozwalającego na generowanie szczegółowych animacji Motion Capture. Realizmu nabiorą nie tylko sylwetki. Twórcy zadbają również o odpowiednio efektownie wyglądające animacje twarzy - mimikę podczas rozmów (hmm, czyżby jakaś moda nastawała po HL2?). Poza tym w bogactwa szczegółów obfitować będą też wszelkie przedmioty, broń oraz elementy składające się na ekwipunek gracza. Sam natomiast świat będzie stwarzać wrażenie wizualnie ogromnego dzięki usunięciu efektu mgły przesłaniającej oddalony krajobraz. Do wypełnienia doznań płynących z oprawy graficznej twórcy zaserwują nam także solidną ścieżkę dźwiękową w wykonaniu wiedeńskiej orkiestry symfonicznej.

 

W kupie siła?


W poprzednich częściach Gothika musieliśmy przyłączać się do różnych gildii, gdzie wykonywaliśmy zadania i pięliśmy się ku szczytowi. Ta sytuacja zmieni się wraz z ukazaniem się Gothic III. Gildie oczywiście pozostaną, będzie ich nawet dużo więcej, jednak to, czy zechcemy się do którejś przyłączyć zależeć ma wyłącznie od nas. Nie będzie obowiązku członkostwa w takowym zrzeszeniu. Jednak łatwo się tu dopatrzyć pewnego haczyka. Gracze samotnie przemierzający Myrthanę i na własny rachunek kreujący wizerunek bohatera doświadczą zapewne wielu trudności na swej drodze. Postaciom, które postanowiły przystąpić do którejś z dostępnych organizacji będzie najzwyczajniej łatwiej. Tak jak w grach poprzednich, tak i tu członkostwo będzie niosło wraz ze sobą zmienną reputację. Jedni będą nastawieni życzliwie i przyjacielsko, a inni wręcz przeciwnie. Gildie podzielone zostaną w Gothicu III na te mniejsze skupiska oraz wielkie i znane organizacje.

 

Świat Gothica, to niebezpieczny świat


Aby móc przetrwać w Myrthanie nie wystarczy sama dyplomacja i świecenie zbroją. W końcu trzeba będzie stawić czoło wielu przeciwnikom i napotkanym bestiom. Ułatwiać ma nam to ulepszony system walki. Poprawie ulegnie miedzy innymi system combosów, który w poprzednich częściach był dosyć skomplikowany i wymagał niemałych umiejętności manualnych. Tym razem wykonanie czegoś więcej niż tylko standardowych uderzeń sprowadzać się ma do użycia prostych kombinacji klawiszy. Jakość i stopień zaawansowania poszczególnych combosów zależne będą od poziomu i wyszkolenia postaci.

 

Wygląda groźnie, ale w rzeczywistości muchy nie skrzywdzi :)
Wygląda groźnie, ale w rzeczywistości muchy nie skrzywdzi :)


Poza nowinkami w systemie walki pojawią się również zmiany w umiejętnościach. Przejawią się one zrezygnowaniem z niektórych umiejętności na rzecz innych. Nawiązując do walki nastąpi pewna zmiana we władaniu bronią. Styl walki będzie różny dla każdego oręża. Nie wystarczy już wykorzystać sprawdzonych technik, gdyż dla każdego rodzaju uzbrojenia trzeba się nauczyć nowego, odpowiednio skutecznego stylu.

 

Pionki w grze, czyli postacie niezależne


W Gothiku 1 i 2 postacie niezależne były jednym z ciekawszych elementów. Urealniały one w dużym stopniu rozgrywkę. Przejawiało się to w rzeczach takich, jak najzwyczajniejsze czynności, np. praca kowala. W Gothiku III NPC-e mają zostać pozbawieni skryptów, określających ściśle ich funkcje. Dzięki temu zabiegowi postaci niezależne wykonywać będą swe czynności za każdym razem inaczej. Z kolejnym nowym porankiem w inny sposób podejdą do kontynuowania rozpoczętych lub nowych zajęć. Podobnie stanie się z zachowaniami oponentów i potworów. Twórcy podają do informacji, że poprawkom ulegnie sztuczna inteligencja. Przeciwnicy podczas walki posuwać się będą do „przemyślenia” odpowiedniej taktyki i stosowania jej przeciwko bohaterowi. Będą się kryć, robić uniki, wzywać posiłki oraz, w skrajnych przypadkach niemocy, najzwyczajniej uciekać z pola walki.

 

Oczekiwania jak zwykle duże


Nie ma co ukrywać, fani po trzeciej części Gothica spodziewają się bardzo wiele. Zapewnienia twórców, jak widać, są obiecujące i jeśliby opierać się tylko na nich, to śmiało można mówić o murowanym hicie. Dwie poprzednie części Gothika nie zawiodły i okazały się naprawdę solidnymi pozycjami dla fanów cRPG. Zapewne w chwili, gdy czytacie te słowa macie już za sobą, lub też jesteście w trakcie „Nocy Kruka”, czyli oficjalnego dodatku do Gothika II. Możecie zatem zweryfikować jak się ma forma programistów z Piranha Bytes. Twórcy wiele rzeczy trzymają jeszcze w tajemnicy. Nie wiemy np. czy w trzeciej odsłonie dane nam będzie w końcu wyposażyć postać w tarczę, nie zauważyłem również informacji o magach, systemie czarów i nowych zaklęciach.

 

Wązkie ulice skąpanego w piaskach pustyni miasta.
Wązkie ulice skąpanego w piaskach pustyni miasta.


Data premiery Gothika III nie została jeszcze sprecyzowana. Mówi się o końcu roku 2005, czyli jak widać terminie dosyć odległym. W międzyczasie może się jeszcze wiele zmienić. Dla fanów jest to niewątpliwie pozycja obowiązkowa, której z niecierpliwością będą wypatrywać, natomiast dla reszty graczy szykuje się naprawdę solidny i niezwykle obszerny fantasy cRPG. ¤

 


Rodzaj gry: cRPG
Producent: JoWood
Dystrybutor: Pyranha Bytes
Data premiery: grudzień 2005






Załoga G poleca!


Popękany trójkąt ... "Dom z piasku i mgły", Vadim Perelman
Popękany trójkąt ... "Dom z piasku i mgły", Vadim Perelman
Dawno nie czułem tak silnej irytacji, takiego rozdrażnienia, wewnętrznego dyskomfotu i niepokoju, jak po obejrzeniu filmu Vadima Perelmana... Gra ...
Zone Alarm
Zone Alarm
W poprzednim moim artykule napomknąłem na temat bezpieczeństwa komputera, który nieustannie narażony jest na uszczerbki ze strony wszelakich ...
Tomasz Piątek - Bagno
Tomasz Piątek - Bagno
Tomasza Piątka znamy głównie z "Heroiny", książki, wokół której wciąż unosi się nimb (wydumanej?) kontrowersji i gęsta mgła ...

 r e k l a m a .


Załoga G działa na serwerze firmy PRX.
» dowiedz się więcej o firmie PRX.pl
2004 © Copyright ZalogaG.pl. All rights reserved.
Prenumerata  |  Redakcja ZG  |  Reklama  |  Rekrutacja